-Fotball er farlig når det er sånn virus

-La oss henge litt på senteret!
-Nei, la oss heller dra på stranda. Vi rekker det før vi skal ut på restaurant for å spise med mamma og pappa.
-Ja! Storebror har jo fått lov til å dra på treningssenteret før vi skulle dra til byen.
-Eller kanskje vi skulle dra ned på banen for å spille fotball? Det er lenge siden.
-Nei vent, det får vi jo ikke lov til. Fotball er farlig det når det er sånn virus.

2020-06-23

En sort-hvitt fremstilling? Det er vi klar over. En gradvis sannhet? Det mener vi. Et uttrykk for vår frustrasjon? Definitivt.

Gradvis gjenåpning av samfunnet – det forstår store og små. Især med logikken brukt relatert til trafikklys. Og det er ingen intensjon fra vår side om å heve oss over de aktivitetene som eksemplifiseres over. Tvert imot er vi glade for at det lokale næringslivet med deres tilbud blir- og kan anvendes. Det handler om arbeidsplasser, samfunnsøkonomi og livsglede.

Holmen IF Fotball har tatt sin del av ansvaret. Før Norge stengte tilbake i mars, i påvente av at de samme menneskene som klokelig besluttet at vi nå må ta en pause fra livene våre – innførte klubben midlertidige restriksjoner. I likhet med en rekke andre klubber i landet. Vi åpnet opp for aktivitet sporenstreks da myndighetene og kommunen tillot det. Før vi kom så langt hadde trenerne våre for lengst kastet seg rundt og tilrettelagt for alternative møteplasser hvor man til en viss grad kunne samles om aktiviteten vår. Egentreningsprogram ble produsert og distribuert så tastaturene knaset. Videoredigeringsprogrammene gikk varme for å visuelt illustrere treningstips til barn og unge i alle aldre. FaceTime er en funksjonalitet ingen av oss kjente – før vi tok kontakt med våre spillere for å sjekke hvordan de hadde det. Det er ikke kun til gjennomføring av møter man kan bruke Teams eller Meet. Man kan også gjennomføre og følge opp styrkeøkter fra sin egen stue.

Endelig! Gult lys – men kan man egentlig trene fotball på en måte som har noen som helst relevans til spillet vi kjenner i grupper (unnskyld, kohorter) på 4? Det trodde vi – det vil si; vi valgte å tro det. Ikke å kunne heade, takle, eller være keeper har aldri vært mer fremsnakket i Holmen IF Fotball, enn hva det var i perioden fra 3.april 2020. Vi har lojalt fulgt myndighetene, fotballforbundet og kommunen sine gjeldende retningslinjer til enhver tid. Vi har sågar utarbeidet interne retningslinjer som tidvis har vært strengere enn øvrigheten sine anbefalinger. Dette i solidaritet med våre konkurrenter, myndigheter og medborgere. Vi arrangerer denne uken fotballskole med over 170 deltakere – fra 6 ulike skoler hvor strenge smittevernstiltak blir overholdt. Parallelt med dette har vi forsøkt å holde frykten på avstand. Frykten for frafall fra idretten. Vi har oppfordret til velvillighet og tålmodighet blant våre medlemmer ved ærbødigst å oppfordre til at kontingenter og avgifter må betales. Det er nemlig ikke slik at driftskostnadene til en fotballklubb proporsjonalt faller fordi man skal bekjempe en pandemi. Lån skal nedbetales, idrettsparken skal vedlikeholdes, gresset skal fremdeles klippes, sloddes og sås. Spørsmål skal besvares. Og som dere leser – aktiviteten skal bestå om det så er på én meter-, eller flere kilometers avstand.

Vi har sammen med alle andre klubber i landet tatt vår del av samfunnsansvaret. Fotballforbundet har tatt sin. Nå må noen fortelle oss hvordan vi på en god måte forklarer barna og våre lokale 3.- og 4.divisjonsspillere at noen få mennesker får lov til å kjøre på rødt lys – mens de aller fleste av oss, pent blir nødt til å stå i lyskrysset og vente til det blir grønt. Noen må fortelle våre ansatte hvorfor deres inntektsgrunnlag er mindre verdt, enn andres. Noen må fortelle våre trenere hva det skal trenes for i august, så sant rosinen i vår dugnadskokte pølse ikke heller da skal være ukens høydepunkt. Noen må fortelle oss hvorfor livsglede ikke skal være beslektet med vår klubbs visjon – fotballglede.

Asker%20kommune%20-%20Koronavett%20-%20Banner.jpg

NFF%20Koronavett%20Banner.jpg