Klubbhistorie

Klubbhistorie2.jpg

Holmen Idrettsforening er det lokale fleridrettslaget for området Billingstad, Nesbru, Holmen, Hvalstad, Vakås, Høn, Reistad og Undelstad. Foreningen har i 2018 ca. 1300 medlemmer, de aller fleste er barn og unge. Foreningen har et idrettsanlegg i Asker i området mellom E18, Holmen Senter og Syverstadkollen. Holmen idrettspark består av tre fotballbaner (to kunstgressbaner og en gress), Holmen Ishall, innendørs idrettshall (for bl.a. håndball, turn, judo og friidrett), tennisanlegg med hall og fem utendørs baner og en tre kilometers lysløype.

Foreningen ble grunnlagt 15.april 1918 av lokale ungdommer. Fra starten var aktivitetene knyttet til idretter som fotball, hopp og friidrett. I 1934 startet Holmen sammen med fire andre klubber Norges Ishockeyforbund, og i årene etter hadde foreningen blant annet tre landslagsspillere og en 2.-plass i NM å vise til. Fotballen hadde også en storhetstid på 30-tallet, spesielt de årene landslagsspilleren Harald Strøm var i klubben. Etter krigen ble foreningen slått sammen med Hvalstad IF og ble etter dette det dominerende fleridrettslaget i denne delen av Asker med et stadig økende medlemstall. På 70- og 80-tallet ble idretter som langrenn og tennis tatt opp i klubben, og har i alle år siden hatt stor aktivitet. Tennisgruppa etablerte seg som egen forening i 1997, og ishockeygruppa gjorde det samme i 1998.

Idrettsanleggene på Holmen er bygget opp trinn for trinn. Da gressbanen ble åpnet i 1950 hadde det lenge vært hoppet der den største hoppbakken i dag ligger. De øvrige hoppbakkene ble anlagt fra 1970. På denne tiden ble også lysløypa i Grønlia bygget. Lysløypa brukes året rundt, og har i flere vintre hatt utvidet trasé som til sammen har gitt nesten 5 km med preparerte skiløyper. Hoppanlegget brukes om vinteren med hopping i de små og mellomste bakkene.

Dugnadskulturen har stått sterkt i Holmen, og anlegget er blitt til gjennom en stor dugnadsinnsats fra medlemmene. Ishallen er et eksempel på dette, hele hallen er mer eller mindre bygget på dugnad. Utbygging av Fjellhallen på 80-tallet ga ny idrettshall lokalt og bedre treningsmuligheter for Holmens håndballgruppe, dessuten gjorde massene fra fjellet det mulig å forbedre og utvide den eksisterende grusbanen. Tidlig på 1990-tallet ble det i tillegg laget et midlertidig treningsfelt for fotball og på dette feltet kom kunstgressbanen i 2006. I løpet av 2007 hadde foreningen dermed kunstgressbane med lys og under-varme, grusbane med lys i tillegg til gressbane. I 2014 ble grusbanen omgjort til kunstgress. Status for 2018 er dermed 2 kunstgressbaner og 1 gressbane i full størrelse, samt 1 stykk 5er kunstgressbane.

Nyheter

En hektisk innspurt med overveldende innsats av medlemmene gjorde at vi kunne presentere Holmenbanen i virkelig nydelig stand åpningsdagen 29.juli. Gressteppet var nær sagt prikkfritt der det lå frodig grønt og innbydende.

10.04.2018
- Sverre Fjeldstad

Nye spilleberettigede:

R. Heggum (ex Slemmestad) fra 6/4-1951
O. Brandvold (ex Reidulf) fra 6/4-1951

08.04.2018
- Bjarne Olsen

Dessverre fik vi få dager før turneringen avbud fra Skuru, men da Reidar skaffet Asker som erstatter, ble det turnering likevel.

08.04.2018
- Hjalte Lyhmann