Koronaregler fra 15.desember

Fra og med onsdag 15.desember gjelder nye nasjonale smittevernsregler som også berører idrettshverdagen.

2021-12-14
Robin Ødegaard

Mandag 13.desember presenterte regjeringen nye nasjonale smittevernsregler som også får følger for idretten. De nye anbefalingene og reglene er gjeldene fra onsdag 15.desember. Tiltakene gjelder inntil videre i fire uker, men det kan ikke utelukkes at de vil vare lengre eller at det blir behov for ytterligere innstramninger.

Trening
Barn og unge i barnehage- og eller grunnskolealder kan ha organisert fritidsaktiviteter som for eksempel fotballtrening inne og ute, og denne gruppen er fritatt fra avstandskrvaet under treningsaktivitet:

• Alle bør holde 1 meters avstand til andre enn husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.
  • Anbefalingen om 1 meteres avstand gjelder ikke på fritiden for barn i barnehage- og grunskolealder.
  • Innendørs er anbefalt gruppestørrelse 20, med mindre alle deltagere er fra samme kohort i skole eller barnehage.
  • Alle cuper, kamper eller turneringer hvor barn fra ulike steder samles, anbefales avlyst.

Ungdom
Barn og unge over ungdomsskolealder bør holde meteren også på fritiden. Det betyr for eksempel at de ikke bør spille fotball eller håndball, hvor det vanskelig å holde meteren.

Voksne
Voksne kan kun trene utendørs, men det er anbefalt å være maks 20 personer og en meter avstand.

Det viktigste er fortsatt:

• Hold deg hjemme om du er syk
  • Vask henda ofte, og unngå håndtrykk og klemmer
  • Reduser antall nærkontakter
  • Bruk munnbind - utenom aktiviteten - hvis det ikke er mulig å holde en meter avstand til andre.

For mer informasjon og fortløpende oppdateringer for fotballen, se NFF Oslo sine nettsider.

Asker%20kommune%20-%20Koronavett%20-%20Banner.jpg

NFF%20Koronavett%20Banner.jpg