En klubblegende takker for seg!

Det meste i livet har en slutt, og selv om de færreste i klubben knapt kan tenke seg Holmen IF og Holmen fotball uten Espen Johansen, nærmer det seg nå dessverre for klubben en avslutning for Espen. Etter 12 år som fast ansatt i Holmen IF, har Espen nå bestemt seg for å søke nye impulser og utfordringer annet sted. Samtidig som det føles vemodig, uvirkelig og trist, kan man ikke være annet enn takknemlige for innsatsen Espen har lagt ned for klubben i sitt hjerte siden han som 13-åring for første gang tok turen ned fra Billingstad og kledde på seg den røde drakta for første gang.

2024-01-04
Roger Eidstad

Espen ble i 2012 nærmest headhuntet til stillingen som sportslig leder i fotballgruppa allerede før han hadde avsluttet studiene i Sport Management på Høgskolen i Molde, og fikk umiddelbart et stort ansvar med blant annet oppstarten av Holmenakademiet og en økt profesjonalisering av klubben. Ingen har vel vært særlig bekymret for Espens kapasitet og analytiske evner, men en del var nok ørlite usikre på om denne unge jyplingen med den rolige fremtoningen var i stand til å håndtere alle de ulike utfordringene som uvegerlig følger med en slik stilling. Bekymringene viste seg raskt å være grunnløse, og like raskt var Espen i gang med å bygge klubb. For selv om han nok ikke visste det selv den gangen, har det overordnede målet for mesteparten av Espens tid i klubben vært det samme: Bygge, vedlikeholde og synliggjøre Holmen IF som en klubb for alle. I begynnelsen som sportslig leder i fotballgruppa, deretter som daglig leder i fotballgruppa, og etter hvert også som daglig leder i hovedforeningen. Styreleder i Holmen IF, Thomas Haave, lovpriser Espens innsats i klubben:

– Espen er en ekte klubbmann som i mange år har tatt et stort ansvar for at Holmen har vært et trygt og godt sted å være for hundrevis av barn, unge og voksne. Hans kombinasjon av et klokt hode, et stort hjerte og en uovertruffen arbeidskapasitet er sjelden vare, og på vegne av klubben vil jeg takke Espen for hans betydelige bidrag til Holmen idrettsforening gjennom alle årene i klubben. Det er likevel forståelig at selv Espen etter så mange år i Holmen nå er klar for nye utfordringer utenfor klubben i sitt hjerte, og selv om vi gjerne skulle beholdt ham litt til, ønsker vi ham lykke til med nye utfordringer!

KSA-jubel.jpg

Å ramse opp alt Espen har gjort eller vært en pådriver for å få gjort i alle disse årene får vi neppe plass til, men noen utvalgte høydepunkter kan vi ikke komme utenom. Etableringen av Holmenakademiet har vært et viktig og populært tilbud for de yngste, og har bidratt til at klubben har kunnet ansette mange dyktige trenere som har kombinert jobb på akademiet med treneroppgaver for yngre og eldre lag i klubben. I Espens tid har de sportslige prestasjonene vært mange med a-laget for herrer sine to år i 2. divisjon som et høydepunkt, samtidig som klubben under Espens ledelse og tydelige plan har vært veldig bevisst på at alle som ønsker det skal få et tilbud som er best mulig tilpasset deres interesser. Espen har også vært avgjørende for at jentene skal få like gode muligheter som guttene på fotballbanen, og har bidratt som trener for flere jentelag i klubben. Som et synlig resultat har klubben de seneste årene fått et vesentlig større og bredere jentemiljø, og har i motsetning til tidligere kunnet stille lag i de fleste årsklassene de siste årene. Mens mange andre fotballklubber har opplevd frafall, har Holmen under Espens ledelse klart å opprettholde aktiviteten og antall lag på både gutt- og jentesiden.

EspenJohansen3.jpg

Det er ikke kjent hvilke ferdigheter Espen besitter verken på håndballbanen eller med langrennsski på føttene, men i 2020 tok han skrittet videre og ble ansatt som daglig leder i hovedforeningen, med overordnet ansvar for alle de tre grenene i Holmen idrettsforening. På samme måte som i fotballgruppa, har Espen fortsatt sitt brennende engasjement for hele klubben. Med det utvidede ansvaret ble det også naturlig å engasjere seg i arbeidet med å få bygget et sårt tiltrengt klubbhus til våre ca.1.200 medlemmer. Til tross for mange års arbeid og førsteplass på Asker Idrettsråds prioriteringsliste, og med ferdig tegnet og prosjektert klubbhus, har det foreløpig ikke lykkes for klubben å få realisert klubbhuset uten tilskudd. Akkurat dét prosjektet skulle nok Espen sett fullført før han forlater sin post, men forhåpentlig vil det la seg realisere i løpet av nærmeste fremtid uansett.

Holmen IF takker Espen Johansen for innsatsen for denne gang, og ønsker lykke til med nye utfordringer utenfor klubben! Om gresset likevel ikke er grønnere på den andre siden, vil døren alltid stå åpen for en retur til gamle trakter.