Julehilsen fra sportssjefen

2022 ble året der samtlige aldersgrupper endelig etter pandemitiden fikk gjennomført en full sesong. For klubben kan ikke viktigheten av det å nærmest "re-etablere" våre tilbud på alle nivåer fra micro og opp til senior, understrekes godt nok. Parallelt med det som har foregått hver dag ute på gresset, så er det ikke til å legge skjul på at vi har vært gjennom større endringsprosesser internt i organisasjonen. Først og fremst bemanningsmessig.

2022-12-24
Christoffer Brusnes

Det nye fulltidsteamet som ble etablert fra og med januar - har jobbet dag og natt. For å lære seg klubben, vår kultur og identitet å kjenne, samt også øke rekrutteringen til idrettsarenaen for å en gang for alle kunne kvitte oss med pandemispøkelse. Resultater vi nå kan evaluere ved utgangen av året - er en svært sammensveiset gjeng med unge, motiverte og utviklingsorienterte fulltidsansatte trenere. Det er også med glede vi ser at medlemstallene våre øker mot slutten av året. Et tall som sikrer at vi har tilbud i alle aldersklasser for begge kjønn i 2023. Og det er nettopp den klubben vi skal være. En klubb for alle, der man skal knytte sosiale bånd til hverandre og lære seg at det å være en del av et aktivt klubbmiljø gir ekstremt mye læring, minner og opplevelser på- og utenfor banen - som man har med seg i verktøykassen resten av sitt liv. Vi skal være en klubb som utdanner spillere, trenere og ledere både på menneskelig og sportslig nivå. Det har vi vært i 2022 - og det skal vi definitivt også være i fremtiden.

Selve sjelen i en klubb er den tilretteleggingen som blir gjort for at alle interesserte skal kunne utfolde seg så mye som man ønsker. Det er rørende å se- og kommunisere med samtlige som på sine nivåer bidrar til fotballglede for nesten 800 aktive spillere. Ansatte, så vel som frivillige. I en tid der mangel på frivillighet er en gjentagende idrettspolitisk debatt på nasjonalt nivå - er det med stolthet jeg ser timene som blir lagt ned i og rundt vår klubb. Våre frivillige trenere og ledere stiller opp - og er der for barna, når de trenger det som mest. Våre frivillige trenere og ledere er nysgjerrige, kunnskapssøkende og brenner for gode oppvekstvilkår i lokalmiljøet. Våre frivillige skaper grobunn for en utstrakt satsning på barna i de sårbare ungdomsårene som treffer oss år etter år. Jobben som blir gjort i ungdoms- og seniorfotballen i vår klubb er unikt. Der har vi ofte ansatte trenere, med motiver og ambisjoner for seg selv, for all del - men de forstår sammenhengen og den røde tråden i vår klubb. Derfor er våre ansatte vel så opptatt av hva som foregår på Holmen søndag-morgen når minimicroene utfolder seg, som de er av A-lagets kamp tirsdag-kveld. Et godt eksempel på dette, er vår nyansatte trener Thomas Høgslund Bakken - som skal vie sin tid til både senior- og barneaktivitet. Unikt med en A-lagstrener som skal jobbe fulle uker ved Holmenakademiet - og vie alle våre unge lovende like mye oppmerksomhet som våre eldste og "beste"? Det tror vi.

Vi er priviligerte i vår klubb som drifter tre fotballbaner. Det gjør det naturligvis enklere å gi plass til mange- og alle. Men det er klart, det gir oss også et økonomisk bilde - som gjør at vi må være edruelige i måten vi investerer i vår sportslige satsning. Anlegget er alfa omega, men vit at det ikke brukes en krone mer - enn hva vi behøver. Et vesentlig poeng i den tiden vi er inne i. Vi er stolte over å være selvdrevne - det skal vi fortsette å være, men naturligvis med forsiktighet med tanke på hvilke kostnader vi påfører klubben. Når jeg nå skryter av selve fotballanlegget, så skal vi heller ikke legge skjul på at et aktivitetssenter i idrettsparken vår er sårt savnet. Det oppførte klubbhuset fra tidlig etterkrigstid har vi for lengst vokst oss ut av. Denne klubben, naboene våre på anlegget, spillerne og foreldrene fortjener noe mer. Det er blitt jobbet iherdig i de seneste årene med å oppsette et nytt klubbhus. Alle aspekter ved prosjektet er nøye ivaretatt av klubb og nødvendig ekstern fagkompetanse, men med økonomien naturligvis i mente. Per nå kommer vi ikke lenger - formalitetene er på plass, men finansen er ikke på plass. I 2023 er vi nødt til å gjøre et krafttak for å realisere drømmen. Fordi den oppvoksende generasjonen i Asker Nord fortjener det. Et trygt aktivitetssenter der de kan være døgnet rundt og ta del i det fantastiske fleridrettsmiljøet fullt ut.

Avslutningsvis så er det med de varmeste lykkeønsker for fremtiden at jeg hilser dere god jul. Det er med den største ydmykhet at jeg har fått ansvaret som sportssjefsrollen innebærer. Og jeg er villig til å gjøre alt for klubben jeg elsker. Jeg håper du har lyst til å være med meg.

God jul og godt nytt år!

- Brus