Holmen IF fotball gjennomførte Holmen spillerutviklingscamp i høstferien

Holmen fotball hadde gleden av å invitere dedikerte spillere til spillerutviklingscamp i høstferien uke 40. Denne campen var for spillere med høy grad av indre motivasjon og dedikasjon for å bli en bedre fotballspiller.

2022-10-21

Dagene var delt opp hvor det først var oppmøte med gjennomgang av målsetninger for dagen. Hver spiller hadde sitt eget skjema med utviklingsmål hver dag hvor vi først satte mål på starten av dagen og deretter evaluerte målene på slutten av dagen. To økter ble gjennomført hver dag med fokus på angrepsspill på mandagen, forsvar på tirsdagen og mer dybde i angrep mot forsvar på onsdagen.

Læring gjennom video

I lunsjen på mandag viste Kristian Bjørgan analyse av verdens beste angrep og verdens beste forsvar. Spillerne fikk se hva som kreves for å komme til det høyeste nivået og klippene var direkte linket til hva vi trente på i øktene slik at spillerne skulle få en tydelig referanselæring.

Vi filmet alle økter for at spillerne skulle få innblikk i hvordan vi bruker video og forsterke læring av spillfasene. Noen spillere fikk også muligheten til å bruke GoPro kamera for å lære mer om scanning og hvordan en spiller kommuniserer med omgivelsene for å ta mest hensiktsmessige beslutninger.

Fysisk trening i fotball

På tirsdag startet vi dagen med å lage nye utviklingsmål samt å se video fra gårsdagens treninger. Vi så noen klipp fra hver gruppe, deltakerne fikk også se video av spillere som jobbet med orientering som tema. Denne dagen hadde vi forsvarsspill som spillfaser - fasene hindre motstander å bygge opp spillet og hindre motstander å score mål. Vi fikk også besøk av fysisk trener i Vålerenga Fotball Elite, Simen Haukås som holdt foredrag om hvordan en spiller i alderen 10-13 år kan trene fysisk trening både individuelt og i lag for å forbedre prestasjon. Simen ga også eksempler på hvordan akademispillerne i Vålerenga driver fysisk trening i denne alderen.

Skadeforebyggende trening

På onsdag var hovedfokuset angrep-oppbyggende mot forsvar hindre oppbygging på økt 1 og angrep score mål mot angrep hindre mål i økt 2. På onsdag fikk vi besøk av tidligere A-lagskeeper og Kiropraktor Sigurd Juel Torgersen fra Nemus Nesbru som fortalte om skadeforebyggende trening og noen skader som ofte forekommer i alderen 10-13 år.

Simen og Sigurd snakket begge om viktigheten av god og riktig trening, hvor viktig et sunt kosthold har å si for optimal trening og restitusjon samt viktigheten av nok søvn for å fremme prestasjon. Spillerne viste stor interesse rundt disse temaene og stilte mange gode spørsmål.

Vi håper alle spillere opplevde noen lærerike dager og inspirasjon om å utvikle seg enda mer fremover. Vi håper å gjenta suksessen i fremtiden!