Fred Gunnar Bergersen til minne

Fred Gunnar Bergersen døde 10. april, 75 år gammel. Med det mistet vi i april en av Holmen Idrettsforening sine beste ildsjeler, idrettsleder og fotballspiller.

2022-06-10
Jan Tvedt

Fred startet tidlig karrieren sin som skihopper og fotballspiller. Pustutbakken lå bare et steinkast fra Slependen der han vokste opp og bodde store deler av livet. Pustutbakken har han også beskrevet levende i en artikkel for Asker og Bærum historielag. Siden førte hoppskiene ham videre til både Furubakken og Holmenbakken. Høydepunktet i hoppkarrieren var kanskje en 7. plass i junior-NM på 60-tallet. Foreningens beste hopper var han uansett.

Fotballkarrieren i Holmen strakk seg over mer enn 60 år, og han trente fortsatt jevnlig med veteranlaget inntil han ble syk i 2020. Det var en glede å spille sammen med Fred, han var alltid målfarlig, men også inkluderende og støttende for lagkameratene.

I 1994 spilte vårt A-lag for første gang på nivå 3. Fred var den som tok ansvar for å lede fotballgruppa i denne krevende perioden, med en rekke nye utfordringer for et typisk breddeidrettslag. Siden har han bidratt i flere år som medlem av hovedstyret.

Likevel husker vi først og fremst Fred som kulturbygger og ildsjel i foreningen. Han var speaker under hopprenn da det fortsatt ble hoppet i den store bakken. Han var ofte å se på tribunen under fotballkamper for små og store, han stilte opp på dugnader og som billettselger, han bidro med fortellinger i medlemsbladet og det var han som fant på de morsomme tingene når noe skulle feires.

Fred var inkluderende og oppriktig interessert i hvordan Holmen utviklet seg. Nye i klubben tok han imot med et smil og åpne armer og det var alltid hyggelig å ta en prat langs sidelinja.

De siste årene gjorde Fred seg også bemerket som forfatter. I de to bøkene han ga ut, reflekterer han over livet når man har passert 60. Her viste Fred hvilken festlig historieforteller han var. I de morsomme bøkene med fortellinger fra dagliglivet og fra reiser, fikk han også plass til en historie om fotballaget han var en del av i mange år.

Vi minnes Fred som en flott person og er evig takknemlige for den store innsatsen han har gjort for Holmen idrettsforening.

På vegne av Holmen Idrettsforening og Veteranlaget,
Jan Tvedt, tidligere styreformann