Endring av tiltaksnivå i Asker kommune

Fra mandag 26.april flyttes Asker kommune til tiltaksnivå 5b. For idretten betyr dette at barn og unge igjen kan drive normal aktivitet.

2021-04-24
Robin Ødegaard

Tidligere i april ble regjeringens nasjonale trinnåpning av samfunnet iverksatt. For flere av kommunene i Viken fylke har denne åpningen latt vente på seg, da lokale relger pålagt av regjeringen har hindret åpning. Nå er det klart at fra mandag 26.april er også Asker kommune flyttet til tiltaksnivå 5b

For idretten betyr dette at barn og unge under 20 år nå kan drive med normal aktivitet.

Idretts- og fritidsaktiviteter
- Barn og unge under 20 år kan trene og delta på fritidsaktiviteter som normalt. De unntas fra anbefalingen om en meters avstand.
- Dersom barn og unge trener/øver med et lag, en forening eller lignende i en annen kommune, vil de kunne konkurrere med dette laget/denne foreningen så lenge smittesituasjonen tillater det.
- Voksne over 20 år kan drive aktivitet utendørs i grupper på inntil 20 personer, så lenge de kan holde minst en meters avstand.

Fortsatt gjelder følgende klubbregler:
- Oppmøte direkte på banen til oppsatt treningstid fra klubb.
- Husk at fritak fra avstandsregelen gjelder kun når vi er i spill. Før, underveis (ikke kampsituasjoner) og etter trening skal man holde minst 2 meters avstand til andre.
- Ha med egen ferdig oppfylt drikkeflaske, og drikk kun av denne underveis i trening.
- Forlat idrettsparken umiddelbart etter trening, for å unngå opphopning av folkemasser.

Mer informasjon om lokale- og nasjonale regler og anbefalninger finner dere her:
Asker kommune
Regjeringen