Øvelsesbank for avstandsregulert treningsaktivitet

Våre trenere samlet seg i kveld på digitalt vis for å se og diskutere hvordan vi på best mulig vis tilrettelegger for aktivitet som ivaretar smittevernet og gjeldende retningslinjer. Gledelig kan vi konstantere at vi har fremoverlente trenerkapasiteter i vår klubb som er opptatt av ivareta våre spillere, både fotballmessig, så vel som i smittevernsforstand.

2021-03-16
Christoffer Brusnes

Vi orienterte i går om det økte tiltaksnivået gjeldende for hele Viken, som blant annet medfører at fremtidig treningsaktivitet skal begrenses til avstandsregulert utendørstrening i faste grupper oppad 10 spillere. Heldigvis har klubben i de tidligere periodene hvor vi har måtte begrense treningsaktivteten vår med tanke på avstander, opparbeidet seg mye erfaring med litt andre forutsetninger for trening. Vårt utvalg av aktuelle treningsøvelser er erfaringsbasert med rot i pandemiens inntog i landet - og anvendt som verktøy for treningsplanlegging gjennom flere av pandemiens ulike faser. Legg også merke til at noen av øvelsene har vi enten videoanimert, eller filmet med egne spillere som markører. Vi ønsker også å vise til klubbens individuelle treningstips, som spillere fint kan gjøre på egenhånd. Med en påske som står for tur raskere enn vi aner, er det også på sin plass å børste støv av Brusnes-spillet.

Ytterligere hensyn som Holmen IF velger å ta knyttet til den pågående økte smittetrenden er at vi reduserer treningstiden med 15 minutter for å sikre utslusing av spillere før nye lag/spillere ankommer anlegget. På den måten unngår vi opphopning av spillere på idrettsparkområdet. Derfor er det veldig viktig at vi fremover sørger for at spillere møter til oppsatt tid gitt av trener/lagleder og forlater området umiddelbart ved treningsslutt.

Avslutningsvis vil vi understreke at all aktivitet i klubben foregår på frivillige premisser - og at klubben, trenere og ledere har stor respekt for at man av eventuelt ulike årsaker ikke ønsker å delta på våre aktiviteter for øyeblikket. I forlengelsen av dette ønsker vi også å påpeke at vi mener det er riktig og viktig, for utrolig mange barn og unge at vi opprettholder et aktivitetstilbud så lenge gjeldende retningslinjer og tiltaksnivå tillater dette.

Ta vare på hverandre underveis i hverdagen videre - og fortsett å ta hensyn i form av avstands- og hygienerutiner.