Til inspirasjon og glede

Det er med begeistring vi registrerer at antallet aktive jenter i klubben stadig blir flere. Allerede fra oppstart med Micro-fotball og gjennom barnefotballårene ser vi at rekrutteringen øker på jentesiden.

2018-09-12

Vi opplever at når overgangen fra barne- til ungdomsfotball gjennomføres er størrelsen på trinnene snart utjevnet på henholdsvis gutte- og jentesiden. Og det er ikke fordi guttene blir færre.

Rollemodeller

J2009-7.jpg

Underlagt begrepet klubbutvikling er naturligvis elementer som samhold og tilhørighet helt sentralt. Mandag-ettermiddag fikk vi servert gode eksempler på nettopp dette, da Jenter 2009 under sin faste treningstid fikk besøk av 5 spillere fra vårt fremadstormende Jenter 19-lag. Marte Kloven Moe, Kerstin Hareide, Ingrid Brunborg Økland, Mari Kavlie Jørgensen-Jahr og Klara Hoff-Torgnesskar ble tatt godt imot av nesten 30 entusiastiske jenter. Litt ekstra oppmerksomhet fikk også nåværende Stabæk-spiller Thea Loennecken for sitt oppmøte. Kanskje ikke så rart, all den tid Thea i år har spilt 15 kamper for A-laget til Stabæk i Toppserien – og har etablert seg på aldersbestemte landslag gjennom de to seneste årene. Samme Thea spilte i Holmen frem til hun var 15 år gammel.

-Hun er mitt store forbilde, utbryter en av de entusiastiske spillerne fra J.2009 og peker i retning av Thea under samlingen rett i forkant av økten.

Sportslig og sosialt utbytte

J2009-3.jpg

Lagets dyktige trenere forteller at i treningsperioden de er inne i, så har de litt ekstra fokus på avslutninger. Med det som overordnet tema var det nok ekstra artig at de fikk bryne seg på J.19 sin keeper, Klara Hoff-Torgnesskar.

-Det er tydelig at det er mange som vil vise seg frem litt ekstra i dag. Det er ikke alltid spillerne er like konsentrerte som i dag, ler en av lagets trenere, Inga-Karoline Bjørge Norman.

J2009-5.jpg

I tillegg til at konsentrasjonen og innsatsen underveis i økten var god, så sitter også latteren løst blant både store og små.

-Det må jo være gøy, hvis ikke er det jo ikke noe vits, konstaterer midtbanespilleren hos J.19, Ingrid Brunborg Økland.

Fotball er kult

J2009-4.jpg

Kvintetten som skulle bidra til begeistring og glede på mandagens økt er fremdeles unge selv – og er klare på at de spiller fotball i Holmen frem til den dagen de eventuelt flytter. Og tross sin unge alder var det nok ikke fritt for at nostalgiens sidelinje også gav rom for ettertanke.

-Det var så utrolig gøy å være sammen med de. Å se all den idrettsgleden blant så mange jenter. Da vi var like gamle var vi ikke i nærheten av å være så mange jenter som spilte, forteller J.19-kaptein Marte Kloven Moe.

-Flere og flere forstår at fotball er morsomt, sosialt og utviklende – og det er det klubber som Holmen er flinke til å bidra til. Gi alle muligheten til å utvikle seg, samtidig som de har det gøy, supplerer den nåværende Stabæk-spilleren, Thea Loennecken.

«Kan dere komme på neste trening?»

J2009-6.jpg

Med et håp om å at begeistring skulle skapes, stilte våre J.19-spillere velvillig opp. Pasningene som ble servert, målene som ble scoret og smilene om munnen til alle, viste oss at det var nettopp det som ble gjort denne mandags-ettermiddagen. På det obligatoriske lagbildet etter økten var de gamle en naturlig del av laget. 8-10 år frem i tid er det jentene fra 2009-årgangen som selv er på besøk hos de oppvoksende Holmen-generasjoner hvor de formidler det samme budskapet som de selv ble presentert for på sin egen trening. Hvorvidt budskapet falt i god jord denne gangen i 2018, kan man selvfølgelig aldri konkludere fullt og helt med, men med til historien hører det til at det foreløpige adjøet etter treningen var følgende:

-Kan dere komme på vår neste trening også?

NB!
Har dere lyst til å se Klara, Marte, Mari, Kerstin, Ingrid og de andre J.19-spillerne våre i aksjon – spiller de neste hjemmekamp onsdag 26.september, 20:15 på Holmen Arena!