Praktisk informasjon om renn

Rennreglement og aldersinndelinger

Ny på skirenn? Våre kjøreregler, råd og tips

Å gå renn er gøy! Det kan også være hektisk og virke stressende dersom du ikke har vært med så mange ganger. For både utøver og foreldre hjelper det å være godt forberedt. Her er våre kjøreregler, råd og tips i Holmen IF Langrenn.

Dagen før rennet:

• Sjekk starttidspunkt (finnes på startlistene som legges ut på arrangørens nettside 1-2 dager før rennet) og oppmøtested.
  • Sjekk værmelding og gjør mest mulig av smurning ferdig dagen før (glider og eventuelt de første lagene med festesmurning)
  • Finn fram tøy og skiutstyr. Det er lurt å ta med litt ekstra varmt tøy (dunjakke/votter etc.) til å ha på under oppvarming og etter løpet i påvente av premieutdeling. Under selve rennet, bør barna ha på seg et tynt lag med ull under skidress eller overtrekksdress. Er det ekstra kaldt (minus 10-15), så bør man ha to lag med ull.
  • Foreldrene bør også ha med ski, for å kunne gå igjennom løypa med barna og heie underveis i rennet.
  • Skirenn skal være gøy, sosialt og en hyggelig måte å være ute på. Snakk med barna og skap gode og realistiske forventninger til det å være med på renn.

Renndagen:

• Det er lurt å ankomme ca 1 1/2 time før starttidspunkt, slik at man har tid til å få startnr, se på løypa, varme opp og forberede seg til selve rennet
  • Er det et prioritert renn i klubben: Se etter Holmen IF Langrenns telt, der finnes startnumrene. Det er oppmennene som organiserer hvem som er klubbens representant for hente nummer fra arrangøren.
  • Spør gjerne trenere/oppmenn/andre foreldre om smurning eller andre ting dersom dere er usikre. Vi forsøker å komme med et forslag til anbefalt festesmurning ved klassisk renn.
  • Gå igjennom løypa med barna, eller la de bli med en trener/andre foreldre, da vet de hvor de skal gå og hva som venter av oppover/nedoverbakker.
  • Sjekk om det er nødvendig å legge på mer feste under skiene før rennet.
  • Prøv å få barna til å varme litt opp ved å gå på ski eller løpe rolig med staver (25 min før start). Litt å drikke er også lurt.
  • Ta av ekstratøyet ca 10 min før start og følg med i startområdet. Barna får startbrikker av funksjonærer ved inngangen til startfeltet, ca 5 min før start.
  • Ønsk barna lykke til og gå ut i løypa for å heie fram ditt og andre barn! Vi fra Holmen IF Langrenn heier på alle!
  • Premieutdeling foregår klassesvis, ca 30 minutter etter at siste løper fra klassen er i mål. Følg med på hvor og når premieutdeling er.

Ha en strålende dag på renn!

Har du opplevelser du ønsker å dele med oss i Holmen IF Langrenn?

Si fra til trenere, oppmann eller på e-post til info(at)holmenlangrenn.no