Det er vår tur nå - klubbhuset på Holmen skal realiseres

Endelig kan vi realisere byggingen av et nytt klubbhus på Holmen! Flere års arbeid for å sikre medlemmene i Holmen IF og de mange brukerne av Idrettsparken et samlingssted under tak, ser nå ut til å gi resultater. Rammetillatelse til å reise et bygg på 573 kvadrameter er gitt av kommunen. Seltor Gruppen er engasjert for å bygge klubbhuset. Kostnadsrammen er satt til omlag 15 millioner kroner.

2021-12-17

Holmen IF har vært godt drevet i mange år og skal ikke straffes for det. Nå forventer vi at kommunens politikere viser ansvar og anerkjennelse for idrettsgleden vi sammen skaper hver dag ved å stille opp med en solid del av den nødvendige finansieringen.

Et levende samlingssted
Holmen Idrettspark/Holmen IF opplever nå stor pågang fra nyinnflyttede. Billingstad Vest og Landøyveien 5-utbyggingen med ca. 1700 boliger tilsier et forsiktig anslag på 2000 nye barn og unge som skal ha et samlingspunkt i tilknytning til et idrettstilbud.

Klubbhuset skal bli et levende samlingssted for de mange brukergruppene med tilhørighet til idrettsparken på Holmen, enten de er barn, ungdom eller voksne. Derfor har Holmen IF sammen med de andre foreningene stiftet interesseforeningen Holmen Idrettspark. Dette er et organ som skal samle stemmene til alle de 5300 medlemmene (hvorav 1400 i Holmen IF) som benytter ett eller flere av anleggene i idrettsparken. Vi trenger en felles, sterk stemme for å få mer fokus mot Holmen Idrettspark. Målet er at vi sammen skal vi løfte Holmen Idrettspark til å bli et kraftsenter for idrettsaktivitet for barn og unge i Asker kommune.

Klubbhuset blir et viktig samlingspunkt både for medlemmer og våre ansatte i Holmen IF. Bygget kommer til å ha møterom, kafé, kontorer og garderober. Det er også planlagt en hyggelig takterrasse. Vi er trygge på at klubbhuset blir et godt sted å være.

Dessuten frykter vi at vi uten et funksjonelt administrasjonslokale i økende grad får vanskeligheter med å tiltrekke og beholde de dyktige medarbeidernegod kompetanse som kreves for å drive aktivitetene våre med høy kvalitet. Det er jo trenerne som i første rekke tar vare på barna og de unge som er medlemmer i Holmen IF.

Holmen IF har gjennom mange år vist god evne til økonomisk styring og løfteevne. Betydelige investeringer er tatt over egen drift. De siste ti årene har vi finansiert kostbare investeringer:

·       Skileikområde
·       Ny kunstgressbane
·       Oppvarming (fyrhus) av kunstgressbane
·       Kjøp av traktor

Idrettsforeningen har til rett tid betjent alle lån og forpliktelser med basis i eksemplarisk økonomisk drift. Vi besitter masse kompetanse i hovedforeningen og undergruppene slik at alle medlemmer blir ivaretatt på best mulig vis.

Sterke politiske argumenter
Brukerne av idrettsanleggene på Holmen har i svært mange år manglet et hensiktsmessig og miljøskapende klubbhus. Det er en skamplett i idrettskommunen Asker at Holmen idrettspark ikke har et samlingsted for barn, ungdom og voksne. 15-20 prosent av alle aktive medlemmer i Asker kommune har sin tilhørighet til Holmen Idrettspark. Disse har i dag ikke et tilholdssted før trening, etter trening, etter skole, på kveldstid. Det er verken klubben eller kommunen verdig. Derfor er det på høy tid at vi gjør noe med dette nå.

Vi vet at kommunens budsjett for 2022 vedtas i  disse dager – uten at klubbhuset i Holmen IF er inkludert. Klubben finansierer mange millioner selv, og mener at 5-10 millioner kroner i bevilgning fra kommunen for budsjettet for 2023 er rimelig. Holmen IF er antakelig den klubben i Asker av et visst format som har mast minst om penger all den tid vi har skaffet finansieringen selv. Man bør ikke bli straffet for å være flink.

Vi regner med at politikerne generelt og i vår krets spesielt, er sitt ansvar bevisst og trykker klubbhuset til sitt bryst. Vi skal bygge det klubbhuset som området og innbyggerne her fortjener. Vi klarer å bære kostanden enda ett år uten hjelp fra kommunen, men pengene bør være på plass i 2023, hvis ikke blir det pinlig å være politiker i Asker.

For mer detaljert og informasjon, se de to vedlagte filene - henholdsvis Det er vår tur nå og Holmen IF - Klubbhus 2021.

Vennlig hilsen,
Thomas Haave