KSA: To på rad

Holmen - Langhus/Ski/Oppegård: 5-1 (3-0). Det hektiske kampprogrammet vedvarer for KSA. Søndagkveld ble det sammensatte laget til Langhus, Ski og Oppegård beseiret med solide 5-1. Vi må tilbake til høsten 2019 sist vi så slike sifre på resultattavlen i vår favør på seniornivå.

2021-10-04
Christoffer Brusnes

Det har vært et markant og tydelig generasjonsskifte i KSA denne høsten. Resultatene har latt vente på seg - men vi med divisjonens klart yngste lag har åpenbart spilt på seg selvtillit gjennom de seneste ukene. Tirsdag ble som kjent studentene fra OSI beseiret, og smaken av seier er åpenbart god - noe gårsdagens forestilling definitivt bar preg av.

Det omtalte generasjonsskiftet viste tidlig sine sanne ansikter i gårsdagens kamp. Holmen går rett i strupene på gjestene fra start, og etter drøye minuttet spilt står det 1-0. En perfekt gjennombruddspasning fra Emma Kloven Moe, ekspederes sikkert i mål av 15-åringen Aurora Vidhammer. En drømmestart for våre jenter, etterfølges av en drømmescoring 9 minutter senere. Denne gang er det en annen 15-åring som gjør seg bemerket, da Kalina Fraser får drømmetreff fra 25 meter. Ballen suser i høyre kryss, via stolpen.

Gjestene forsøker å kjempe seg inn i kampen, gjennom et høyt aggressivt press, men Holmen fremstår langt kvikkere enn motstanderne. Når pasningene og de påfølgende medtak også sitter teknisk - går det rett og slett for fort i svingene for Langhus/Ski/Oppegård. Hver gang ballen spilles inn på deres halvdel er det med en følelse av at her kan det skapes nok et avgjørende gjennombrudd for de røde. Som sagt, så gjort. Halvveis i første omgangen økes ledelsen til 3-0 etter et hjørnespark. Sist på ballen var en motspiller denne gangen, etter enorm offervilje i boksen. Det hører også med til historien at man i løpet av de første 25 minuttene også misbrukte et straffespark.

I avslutningen av omgangen klarer Langhus/Ski/Oppegård tilsynelatende å utjevne forskjellene noe i banespillet - og klarer også nå etterhvert å etablere noen angrep. I denne fasen oppleves spillet noe mer ukontrollert og ballen skifter oftere eier enn hva vi selv foretrekker. Tilsynelatende kan det se ut som at vår største fiende i denne fasen av kampen var en litt for "komfortabel" ledelse. Heldigvis er vi dyktige i balansespillet - og vårt bakre ledd, sammen med keeper har god kontroll - slik at vi beholder ledelsen til pause.

I andre omgang tar vi umiddelbart tak i kampen på ny - og ledelsen øker ytterligere til 4-0, nok en gang etter en flott slått corner av Aleksandra Rachwal. Denne gangen er det mer usikkert hvem som er sist på ballen - enten vår egen Miriam Fink Kvamme, eller så er det nok et selvmål. Flere målsjanser skulle det bli, og ballen smeller flere ganger i motstanders tverrligger, deres keeper og til side for mål. Imidlertid skulle det femte- og vårt siste mål først vise seg etter 65 minutter spilt. I motsatte ende av banen er det nok en 15-åring som gjør seg bemerket, vår keeper Ingeborg Merkesvik først gjør en strålende redning 1 mot 1 med motstanderen sin angriper, før hun ruller i gang et angrep på vår høyre side. 4 kontrollerte pasninger på senere - sitter ballen i nettet på motsatt side. Nok en gang signert Aurora Vidhammer.

Avslutningsvis avtar intensiteten i kampen, i takt med at regnet og vinden tiltar i styrke. Riktignok klarer Langhus/Ski/Oppegård å krige inn et trøstemål etter et strålende slått hjørnespark, men når dommerens sluttsignal lyder kan man alle være enige om at det i denne kampen var liten tvil om hvor seieren ville ende.

De seneste ukene har vist prov på at klubben og KSA definitivt vil bestå syretesten som sommerens generasjonsskifte har ført med seg. I går var Ingeborg Merkesvik, Julie Asdahl, Kalina Fraser og Aurora Vidhammer fra vår spennende 2006-årgang svært toneangivende. Fra samme årgang har også Helle Lunde, Martine Åkerlund Tonstad og Martine Bjørkli tidligere i høst fått sin debut. Videre så har den gode egenrekrutteringen vært avgjørende for å ta KSA enda et steg videre. Fra uke til uke opplever vi at relasjonene på og utenfor banen forsterkes, og vi ser alle frem til en spennende sesongavslutning mot Oppsal om to uker.