3.divisjon 2021 - hvem møter vi?

Annerledesåret 2020 går omsider mot slutten. For KSA sitt vedkommende skulle dette være sesong hvor vi skulle følge opp opprykksåret 2019 - med kamper mot presumptivt tøffere motstand. Verden har ønsket det annerledes - men med enda sterkere motivasjon ser vi frem mot sesongen 2021. Et år der vi håper fotballhverdagen vår forhåpentligvis stabiliserer seg, og at vi endelig skal få se de røde i 3.divisjon.

2020-12-14

Til tross for en sesong fritt for seriespill - finner vi endringer i avdelingsoppsettet sammenlignet med opprinnelig avdelingsoppsett for 2020-sesongen. Ready trakk sitt lag fra seriespillet i vinter - og dermed ser vi nå at vår 4.divisjon-kollega fra 2019, Nordstrand med det kan juble for et opprykk foran 2021-sesongen, uten å ha spilt en eneste obligatorisk kamp. Samme Nordstrand kjempet vi hele veien inn med i 2019 - og sikret oss vårt opprykk på bekostning av i siste serierunde grunnet bedre målforskjell.

NFF Oslo regulerer naturligvis seriespillet - og planen er at 12 lag skal måle krefter gjennom 22 serierunder fra april av. Grunnet den påbegynte serieomleggingen som gjorde sitt inntog i toppfotballen (0. og 1.divisjon) i 2019, blir det i 2021 en overgangssesong på lokalt nivå. En serieomlegging som medfører en høy nedrykksprosent fra 3.divisjon. Hele 4 lag rykker ned til 4.divisjon, mens de 2 serievinnerne av hver sin respektive 4.divisjonsavdeling rykker opp. Vi vil dermed i Oslo, stå igjen med 10 lag i 3.divisjon fra 2022. Et opprykk til 2.divisjon, krever foruten seriemesterskapet - at man også må gjennom en kvalifisering mot seriemesterne fra NFF Akershus, NFF Østfold og NFF Indre Østland. De 3 beste lagene fra kvalifiseringen blir å finne i 2.divisjon 2022.

For oss medfører seriespillet motstand som vi over flere år har blitt godt kjent med. Stabæk 3 og nevnte Nordstrand møtte vi gjennom spill i 4.divisjon i 2019. Et seriespill der vi også ble kjent med Bærum sitt rekruttlag. I 2021, er det A-laget til Bærum som vi vil finne på motsatt banehalvdel. I forberedelsene til det vi trodde skulle bli vårt første møte med 3.divisjon i år, møtte vi også avdelingskollegene Skeid og Bækkelaget - før fotballhverdagen ble satt på vent tilbake i mars. Et annet lag vi også møtte i vår forberedelser til seriestart 2020 var av det lokale slaget - nemlig spillerne fra sentrum, Asker. Vi gleder oss til forhåpentligvis to tette lokaloppgjør i seriespillet mot våre naboer i 2021.

Utover de nevnte, blir det for oss et førstemøte med studentene fra OSI, hardsatsende KFUM, eliteklubben ØHIL sitt laveste rangerte seniorlag og Oppsal. Vår lengste reise i året som kommer ser ut til å bli til Langhus, for å møte de burgunderrøde.

Vi ser frem til å kunne konsentrere oss om seniorfotball igjen - og håper at ytre faktorer tillater at vi igjen kan spille om poeng på dette nivået.

Klubb 2019 Plassering
Asker%20SK.png Asker SKK 3.div 9