Seriemesterne våre avsluttet med stil!

Jubelen kunne slippes løs på Holmen Kunstgress torsdag kveld. Holmen J19 ble seriemestere etter å ha slått Høvik 7-1 (5-1)!

2020-11-06
Christoffer Brusnes

Sesongen 2020 har vært en spesiell og utfordrende periode for de fleste. Covid-19 har herjet verden over og satt en stopper for idretten vi elsker. Corona-restriksjonene i sesongoppkjøringen gjorde at trenerne måtte være kreative og løsningsorienterte for å skape et godt og utviklende treningsmiljø. I denne perioden stod laget samlet og viste en enorm treningsvilje, de motiverte hverandre og flesteparten deltok på både nettbaserte styrkeøkter og coronaøvelser med metersregelen med stor fotballglede. I et utfordrende år ser man at både laget og enkeltspillere har utviklet seg i riktig retning.

J19 ville ikke være dårligere enn sine lillesøstre (J17) som vant sin serie for en uke siden. Og trener Espen Johansen hadde gjort gode forberedelser til årets siste kamp. Kampplanen var klar og fungerte fra start, da Holmen etter et fantastisk angrepsspill scorer 1-0 etter kun 5 minutter. Holmen kommer seg mellom linjene til Høvik, det går fort og til slutt er det en helt rå enkeltmannsprestasjon av Jenny Grinden som setter inn kampens første mål. Da var tonen satt og lukten av gull og champagne ble – om mulig – enda sterkere.

Høvik er det beste laget vi har møtt i høst, og de viste oss ingen respekt og var der for å ta oss, noe vi er glade for. Det høye presset deres satt oss i vanskelige situasjoner. Det stilte høye krav til oss, spesielt når det kom til presisjonen første fase av frispillingen og ballbehandlingen.

Da vi klarer å komme oss fri fra det første pressleddet, setter jentene opp angrep etter angrep som leverer til 20 i stil.  Dette innebærer kombinasjonsspill på få touch og mye bevegelser som gir oss den plassen vi trenger. Vi er effektive og scorer på det aller meste vi skaper som gir oss en 5-1-ledelse til pause.

- Det er veldig gledelig å se at vi kommer til målsjanser, etter kombinasjonsspill på siste tredjedel. Noe vi har hatt bevissthet rundt i den siste treningsperioden. Ekstra gøy er det å lykkes med dette mot et såpass bra lag som Høvik, sier hovedtrener Espen Johansen.

Alle 18 spillerne i kamptroppen bidrar sterkt. Og det skal legges til at flere spillere et ute med skade/sykdom som vi selvfølgelig savnet. Hele troppen bør honoreres og presterer bra i denne kampen og generelt gjennom hele sesongen. Kampen ender til slutt 7-1 og Holmen J19 får endelig feiret seieren og seriemesterskapet de fortjener på banen i deres siste kamp for sesongen.

Man pleier ofte å si ting har gått i «berg-og-dal-baner», men det kan ikke sies om årets sesong for våre unge og lovende juniorer. Laget har vært like stødige og solide som Bent Høie og Erna Solberg på regjeringens pressekonferanser, og statistikken etter 11 kamper viser småpene: 10 seire og 1 tap. Jentene har klart å score hele 76 mål, og kun slippet inn 17. Dette gir en målforskjell på hele +59, noe som igjen ga en corona-vennlig avstand på seks poeng ned til sølvplasserte Lambertseter. I løpet av sesongen har 29 spillere som holder juniornivå deltatt på treninger, som tydelig viser at det er morsomt å spille i Holmen. Det skal sies at vi har savnet våre studenter som var med oss frem til august. Og det er veldig hyggelig å få tilsendt meldinger fra de i etterkant av kampen i går. Dette viser at de fremdeles har et engasjement og at de er klare til å bidra videre når de er hjemme på ferie.

- Foruten at det fotballtilbudet klubben tilrettelegger for, naturligvis skal ha et godt fotballfaglig og sosialt innhold, er det også viktig for oss at det skal kunne kombineres med et sosialt liv utenfor fotballbanen og prioritering av skole og jobb. Å være en del av dette laget skal- og kan ikke gå på bekostning av livet man skal ha utenfor Holmen idrettspark. Vi har stor tro på at en kombinasjon av aktivitetene fører til økt glede, trivsel og mestring, sier Espen Johansen.

Alle jentene har prestert formidabelt igjennom sesongen, og en som fortjener ekstra skryt er vår toppscorer Miriam Fink Kvamme. Hun er alltid på trening, og har scoret svimlende 31 mål på 16 kamper (inkludert J17) i løpet av sesongen. Hun er et av mange bevis i denne gruppen på at det hjelper å trene.

Vi gratulerer Holmen J19 med seriegull og vi gleder oss til fortsettelsen!