Vekst, utvikling og fotballglede

Med gårsdagens opprykk som utgangspunkt, er det på høy tid å vie våre flotte fotballspillere litt ekstra oppmerksomhet – og ytterligere få understreke det som vi ofte omtaler som en strømlinjeformet satsning på jenter i Holmen IF.

2019-10-24
Roy Arne Berg

Hver eneste søndag klokken 10:00, gjennom hele sesongen har mange ivrige og nysgjerrige 5- og 6 år gamle jenter ivrig fått kjenne på den flotte følelse det er å sparke ball på den grønne banen. Hver søndagkveld har våre eldste jenter i alderen 15-19 representert vårt A-lag. Hver morgen har vi sett alle vinnerne. Hver kveld har vi som oftest sett vinnere (i det minste gjennom høsten). For det tok litt tid før årets satsning for de eldste virkelig satte seg. Et 20-talls av våre eldste jenter utgjorde i 2018 ett J.19-lag. Foran 2019 samlet man spillerne fra det flotte 2003-trinnet. Til sammen har dette utgjort ett seniorlag i 4.divisjon og ett J.19-lag. De 38 spillerne har trent sammen tre ganger ukentlig gjennom hele året. Disse 38 har med sitt iver og engasjement satt rammene som endelig fullfører utviklingstrappen våre jenter skal ha i vår klubb. Når du entrer din første Mini-Micro trening søndagmorgen skal du vite at i Holmen skal du kunne utfolde deg sosialt, så vel som fotballteknisk resten av ditt liv. Dette har vært viktig for klubben – og har vært et langsiktig mål siden man begynte å definere et utviklingsløp spesifikt for jenter tilbake i 2014.

Økt satsning

Jubel.jpg

Selve pioneren i vår satsning har lenge vært basert på den svært lovende 2000-årgangen. I gårsdagens opprykkskamp kan vi finne igjen 2 spillere fra denne årgangen, henholdsvis Andrea Hærem og Mari Kavlie-Jørgensen Jahr. Skremmende vil kanskje noen hevde at kun 2 spillere fra et lovende ungdomslag i Holmen stadig er gjenværende i klubben, men ser vi bak tallene finner vi blant annet følgende: Spillere med scholarship som spiller college-fotball i USA. Spillere som nå har en hverdag i bedre rangerte klubber (les: toppfotballklubber) og spillere som har flyttet til andre deler av Norge og verden for å utdanne seg. Med et slikt bakteppe – så er vi stolte av aktive, sunne Holmen-spillere som er opptatte av egenutvikling i form av utdanning, så vel som at de satser videre fotballmessig på ett eller annet nivå. Viktigst for oss – årgangen definerte en standard og en kultur for hvordan fotballhverdagen skal være på Holmen. Og hva så? Bak nevnte årgang ser vi en bredere egenrekrutteringsbase. Vi ser en ungdomsavdeling som har formet seg – og som har utlignet guttene i antall. Fantastisk! Og helt i tråd med hva som ble definert i NFF sin handlingsplan fra 2016. I barnefotballen ser vi et fantastisk foreldreengasjement som fører til glade jenter med ett smil om munnen når de har på seg den røde drakten. De samme smilene skal videreforedles gjennom ungdomsskoleårene. Og om 5, 10 kanskje 15 år – er det disse som rykker opp med A-laget til Holmen.

Kompetanse
Uten menneskelige ressurser ville dette vært umulig. Vi har mange dyktige og mildt sagt dedikerte trenere, som utstår vær og vind hele året for at satsningsmodellen skal ivaretas. I front har tidligere daglig- og sportslig leder - nåværende KSA-trener Espen Johansen stått helt siden 2014. Utvilsomt en kontinuitetsbærer – men det er ikke bare de eldste jentene som åpenbart har hatt utbytte av hans tilstedeværelse. Oppstartsperiodene i november og desember (tidsvis også januar) hvert år når et nytt trinn skal videreforedles i ungdomsfotballen, har Espen ledet. På den måten har kompetanse blitt overført til trenere og støtteapparat. Identitet, kultur og vårt DNA har spillerne blitt gjort kjent med. Og mellomtrinnene i deres utviklingsløp er blitt synliggjort. Unikt at A-lagets trener har gjort dette år etter år? Ja, det tror vi! Like unikt som at Micro og Mini-Micro-general, Tore Liland hvert eneste år ønsker unge, håpefulle og nysgjerrige velkommen til sin aller første fotballtrening noensinne.

Er du god nok, er du gammel nok!

Maria-scoring.jpg

Hos oss skal man med trygghet kunne ha en fotballhverdag som man stimuleres av, hva angår de sosiale rammene. Bakenforliggende de sosiale elementene forsøker vi å være bevisste på at vi ser ingen trivsel uten mestring. Det skal være rom for utvikling – og har man et ønske om å finne ut hvor god fotballspiller man faktisk kan bli må, skal forholdene legges til rette for det. Dette være seg eksempelvis gjennom eksterne utviklingstiltak i form av NFF’s Landslagsskole, eller hospitering med presumptivt sterkere klubber. Eller gjennom interne tiltak i form av hospitering med guttelag, eller eldre årganger. Ett eksempel på dette er 15 år gamle Maria Duvaland, som debuterte for A-laget så sent som 9.juni. 13 kamper senere – er hun ikke bare A-lagets toppscorer med sine 19 fulltreffere. Hun er også årets toppscorer i 4.divisjon – Senior. Et annet eksempel er den 14 år gamle keeperen, Aurora Søve Thorsrud, som debuterte for J.19 allerede 5.juni med å holde nullen. Fra den 38 spiller store spillerstallen KSA – J.19 gikk inn i sesongen med, har hele 28 av de fått sin debut for A-laget i opprykkssesongen 2019. En prosentandel så høy, som vi tror få – eller ingen klubber kan matche. Det skal dog nevnes, at akkurat på det punktet har vi begrenset sammenligningsgrunnlag.

Vi er stolte av hver eneste en av dere fotballspillere som har tatt på seg den røde drakten og representert klubben enten det være seg søndagmorgen, eller søndagkveld. Vi gleder oss til sammen å skape et magisk 2020.

PS! Har du ikke fått med deg KSA – J.19 enda i år, har du stadig en siste sjanse. Lørdag 2.november spiller den yngste delen av gruppen J.17-finale i Obos Cup – Oslomesterskapet, i Vallhall klokken 17:50. Vi håper å se deg på tribunen.