Bekledning

På Holmenakademiet trener vi ute året rundt. De neste dagene er det ventet at temperaturen vil krype nedover, sammenlignet med hva vi opplevde i årets to første måneder. Derfor anbefaler vi alle å være oppmerksomme på følgende tips for bekledning.

2018-02-26
Espen Johansen

Det er viktig at vi kler oss på en måte, som holder oss varme. Gjør vi det, vil det ikke være noe problem å trene ute, til tross for at det er 10 kuldegrader eller mer.

Innerlag:
Ull har den egenskapen at det varmer selv om det er fuktig. Innerst mot huden vil svette derfor ikke kjøle ned kroppen. Bruk tynne ullsokker som ikke klør, dersom det er kaldt bruk to par utenpå hverandre. Bomull egner seg overhodet ikke til å holde på varmen. T-skjorter og tennissokker er ofte lagd av bomull. Dette er plagg som holder på fukten og blir kalde. Bomullslaget stopper fuktigheten som bør bli transportert vekk fra kroppen.

Mellomlag:
Tynn genser av ull eller fleece. Hvis det er kaldt, bruk to stykker i stedet for en tykk. Dette fordi dere da kan ta av den ene hvis det blir for varmt mens dere trener.

Ytterlag:
Vindtett pustende treningsbukse og – jakke. Det aller største varmetapet har vi gjennom hodet, derfor er lue en selvfølge på vintertrening. Dette gjelder også hals og hender - derfor er det lurt med både tørre vanter og hals til starten av økten.

Sko:
Viktig å pusse eller impregnere fotballskoene slik at man holder seg tørr på bena så lenge som mulig.

Med alle disse klærne på kan det fort bli varmt og svett hvis vi for eksempel har en høyinstensitetsøkt. Sørg derfor hele tiden for å kunne variere bekledning enklest mulig avhengig av aktivitetsnivået, ta av en jakke/lue/vanter el.

Skift:
Husk at spillerne mest sannsynlig i løpet av en skoledag også tilbringer noe av tiden ute. Det er viktig for at spillerne skal holde seg varme underveis i økten at de starter økten med et tørt innerlag, tørre hansker, tørr hals og tørre sokker. Vi opplever også at spillere faktisk er veldig godt dekket med ekstra tøy, men at de har en tendens til å velge å ikke bruke det. Det kan være lurt å presisere overfor spillerne hjemme at de faktisk må bruke det tøyet de får med seg.

Holmenakademiet