-Spillerne skal oppleve innhold og mening med aktiviteten

Siden påsken er det som kjent blitt gjennomført lagstreninger på banen – hvor de nasjonale retningslinjene for smittevern med lokale tilpasninger i Asker er blitt overholdt.

2020-05-02
Christoffer Brusnes

Vi har erfart en åpenbar gjensynsglede mellom spillere og trenere. Vi opplever disiplinerte spillere som tar smittevernet på alvor – og vi har også måtte endre vår tilnærming til hvorledes spillere i Holmen skal trene.

Heldigvis har vi mange og dyktige ressurspersoner som har møtt utfordringen med å tilpasse økter og øktinnhold på strålende vis. Noe av treningsinnholdet som vi erfarer at skaper både entusiasme, utvikling og fotballglede presenterer sportssjef Robin Ødegaard på våre ulike medier i dagene vi er inne i.

I ukene som har gått siden påske har klubben operert med banereservasjoner gjort av lagene som ønsker å trene. Fra og med i dag er det klubbens nyutarbeidede faste treningstider som lagene forholder seg til. I første omgang er det lagene fra 12 år og oppover som gis anledning til å benytte fastsatte tider. F.o.m. 1.mai tar vi sikte på å innrullere de yngre lagene.

Planlegging og organisering
-Erfaringen så langt er at gjennomføring av aktivitet stiller høye krav til oss og hver enkelt treningsgruppe. Dette synes jeg er en fin ting, fordi økte krav til oss ledere bidrar også til kvalitetsheving på feltet, forteller sportssjef Ødegaard.

-Det er utrolig viktig at øktene er forberedt slik at spillerne opplever innhold og mening med aktiviteten. Dersom det blir mye venting på at eksempelvis øvelser blir satt opp av trenere underveis i aktiviteten – settes spillerne sin tålmodighet på prøve. Når den settes på prøve, øker sannsynligheten for at avvikende adferd sett opp mot retningslinjene forekommer, formidler Robin Ødegaard.

Gode tips fra klubben er at økter planlegges og kommuniseres på forhånd. På den måten sikrer man at nødvendige gruppeinndelinger gjør at spillere møter opp på den delen av banen de har fått melding om. Tips til øvelsesutvalg legges også fortløpende ut på klubbens Facebook-side.

-Dessuten er det også en gyllen mulighet for oss å stille krav til spillere og foresatte. For å kunne gjennomføre gode treninger i henhold til smittevernet – så må de som planlegger øktene få vite på forhånd hvem som kommer på trening. Dette forenkler nødvendige logistikkhensyn for de ansvarlige. Bruk eksempelvis Spond aktivt, formidler Ødegaard videre.

Og om man skulle være i tvil – retningslinjene vi i vår kommune er nødt til å overholde er 4 spillere + 1 voksen pr. kvartdel av en hel bane. Det vil si maksimalt 20 personer på banen av gangen.

Avslutningsvis påpeker sportssjefen at trening i Holmen IF Fotball er høyst frivillig i tiden vi er inne i.

Asker%20kommune%20-%20Koronavett%20-%20Banner.jpg

NFF%20Koronavett%20Banner.jpg