Verdens beste skøyteløper spilte for Holmen

Harald Aleksander Strøm ble i 1921 tildelt Egebergs Ærespris for sine prestasjoner på fotballbanen og skøyteisen.

2018-03-11

Strøm ble født i 1897 i Horten – og representerte fra ungdommen av Hortens Skøiteklub på isen, samtidig som han gjorde seg bemerket som angrepsspiller for Ørn Horten. Sammen med sitt Ørn Horten ble han Norgesmester to ganger.

Sitt nasjonale gjennombrudd fikk ham riktig nok som skøyteløper, da han under et stevne på Frogner stadion slo den legendariske finnen Clas Thunberg både på 5000 meter og 10 000 meter. Med tiden 8.27,2 ble Strøm den første i verden til å gå under 8.30. Året etter forbedret han sin rekord med 1,2 sekunder under verdensmesterskapet – også dette på Frogner stadion. I 1923 forsterket han sin posisjon i skøyteverdenen med ytterligere to EM-gull, under mesterskapet på Hamar.

Harald Strøm sine prestasjoner førte han helt til de olympiske leker, i Chamonix i 1924. Der pådro han seg influensa og han måtte dessverre se langt etter de olympiske medaljene. Trolig var det heller ikke helsebringende at en barhodet Strøm – i ført kun skøytetrikot var den norske flaggbæreren under åpningsseremonien.

Som nevnt ble han på fotballbanen Norgesmester med Ørn Horten – og fikk også representere Norge med totalt 16 kamper. Tilfeldighetene førte etter hvert Strøm til Asker, og Holmen IF. Harald Strøm ble på mange måter selve symbolet for en tidlig storhetstid for klubbens A-lag – som han representerte gjennom store deler av 1930-tallet. Hans betydning og innflytelse i klubben gjorde at han ble utnevnt til æresmedlem i klubben.

Harald Strøm gikk bort 25.desember 1977, 80 år gammel. En minnebauta av Strøm ble i 1997 reist i nærmiljøparken på Steinsnes i hans hjemby Horten.

Harald%20Str%F8m.jpg

Navn: Harald Aleksander Strøm