160 år på samme lag

Disse tre Holmen-veteranene har spilt sammen i over 50 år på samme fotballag. Jan Andresen (til venstre), Ole Kristiansen (i midten) og Fred Bergersen (til høyre) trådte alle sine barnesko på Holmen og i området rundt.

2018-03-10
Jan Tvedt

Artikkelen ble første gang trykket i medlemsbladet til Holmen IF, HOLMEN Posten - i jubileumsnummeret utgitt i forbindelse med 90-årsjubileet i 2008, skrevet av daværende styreformann Jan Tvedt.

Helt siden dagens gressbane var ny tidlig på 50-tallet har de trent og spilt kamper for Holmen. Noen korte avbrudd på grunn av militærtjeneste og slike detaljer har det riktignok vært, men de har alltid vendt raskt tilbake.

En titt i gamle nummer av Holmenposten viser at både Jan og Ole fikk hederlig omtale for sitt spill på A-laget i 1968. Jan var til og med toppskårer. Seinere har de spilt både på old-boys og veteranlaget. Men det hele startet rundt 1953 med den smått legendariske Karl Løsness som trener. I likhet med alle andre små Holmenspillere på 50-, 60- og 70-tallet lærte han dem raskt at det var forbudt å kaste ballen bakover på banen, at god fotball var avhengig av godt vingspill og en masse andre grunnleggende ferdigheter.

Karl Løsnæss hadde fortjent en artikkel for seg i Holmenposten. Ikke bare var han trener gjennom mer enn 30 år, han var også lagleder og banemester – i mange år uten noen form for godtgjøring. I tillegg vasket fru Løsnæss draktene. Løsness ble tildelt foreningens hederstegn i 1962. Det var alltid orden på draktene. Fargen har forandret seg opp gjennom årene, men hele laget hadde alltid like drakter. De tre nådde kanskje karrierens høydepunkt i 1960 da Holmens småguttlag vant finalen i kretsmesterskapet på Ekeberg.

-Regnet hølja ned og det var eneste gang moren min så oss spille, mimrer Fred.

Anlegget vårt har også utviklet seg mye. I 1950 lå klubbhuset noen meter nærmere overgangen til den store bakken enn det gjør i dag, og de husker godt at det nye ble bygd rundt 1960. Både Ole og Fred har slått en del spiker der.

På 60- og 70-tallet var A-laget trygt plassert i 6. og 7. divisjon. Breddefotballen har alltid preget klubben og det var et hyggelig lag å spille på. Hyggelig var det fortsatt da de tre etter hvert beveget seg over til old-boys laget, et lag som siden ble veteranlaget slik vi kjenner det i dag. Noen opp- og nedturer har det riktignok vært.

-Jeg husker det var enkelte vintre med dårlig treningsframmøte, forteller Jan.

Frammøtet er mer stabilt i dag. Ofte er det nesten 20 på treningene, og sjelden færre enn 15. Og skikkelige veteraner er det mange av, eldstemann er 77 år og mange spillere har mer enn 30 års erfaring fra laget. Og fortsatt er det et hyggelig lag. Selv om de sportslige resultatene ikke lenger er de beste trenes det godt to ganger i uka året rundt.