Hilde Knutsen takker av

Som alltid mellom sesonger så skjer det endringer i respektive klubbers organisasjon. Så også i vår klubb. Dessverre for vår del så har en av våre aller mest lojale tjenere valgt at sesongen 2022 skulle bli den siste for denne gang. Hilde fratrér sin stilling som administrativ leder med virkning fra 1.januar 2023.

2022-12-22

Fortjent er Hilde blitt en anerkjent og respektert person i klubbmiljøet gjennom mange år i ulike frivillige verv, og senere som en formelt ansatt administrativ ressurs. For mange er hun nok å betrakte som et synonym med Holmen IF Fotball. Som mor har hun fulgt hver av sine 3 barn sine fotballiv tett og fungert som lagleder for hver av barna sine respektive fotballag i Holmen. Og stadig spiller hennes yngste sønn, Lasse, for klubbens herrelag. I rollen som lagleder ble hun lagt merke til for sin ihuga stå-på-vilje og enorme engasjement for lagene hun administrerte, så vel som klubben som sådan. Veien inn til styrerommet ble derfor naturlig og kort, og hun ble valgt inn i klubbens fotballstyre. Som en del av klubbens re-vitaliseringsprosess gjennom innledningen av 2000-tallet økte klubben sitt fokus på å samle klubben i en tydeligere enhetlig utgave. Et ledd i denne prosessen var blant annet å skape en bærekraftig økonomi, samt åpne for at fotballtilbudet skulle utvides til et mer attraktivt helårstilbud i forbindelse med anleggelsen av den første kunstgressbanen i 2006. Mer aktivitet og et reelt helårstilbud for fotballspillerne i klubben gav grobunn for en semiprofesjonalisering av organisasjonen. Noe som innebar blant annet deltidsansatte trenere og en fotballadministrasjon.

I 2011 ble Hilde ansatt som daglig leder i fotballgruppen. Hun var svært delaktig i opprettelsen av Holmenakademiet samme høst. Med utvidelse av aktivitetstilbudene vokste klubben raskt – og flere spillere spilte nettopp fotball i klubben lenger enn tidligere. Dessuten i tråd med tankene fra den omtalte re-vitaliseringsprosessen klarte man under Hilde sin ledelse gradvis å samle klubben til å fremstå som et enhetlig miljø. I klubben som hun første gang ble kjent med gjennom egne barn var det ikke så nøye om fargene på shortsene var røde, hvite, sorte, eller til og med blå. Ei heller at spillertrøyene var like – og produsert fra samme fabrikk i samme århundre. Egenhendig takket Hilde farvel med daværende kultur, innhentet tilbud fra leverandører og distributører – og fikk skreddersydd utstyrsavtaler som gav oss forutsetninger for enhetlig uniformering og likhet. Arbeidet iverksatt og utrettelig oppfølging av enkeltlag, trenere, frivillige og leverandører ser dere resultatet av om dere legger kveldsturen innom Holmen i dag. Det finnes knapt en spiller som ikke bærer klubbtøyet med logoen på brystet med den største selvfølge og stolthet.

HildeKnutsen-2022.jpgGOD STEMNING: Alltid godt humør, entusiasme og pågangsmot er det som forbindes med Hilde på Holmen.

Andre milepæler som definitivt bør bemerkes og honoreres er anleggelsen av kunstgressbane nummer 2, Holmen Arena. Hilde avbrøt med den største selvfølge egen sommerferie, da anleggsarbeiderne, litt uforberedt for oss, banket på døren en varm julidag i 2013. Til skolestart samme året stod banen klar – og alle fotballspillere i vår klubb har siden fått en forutsigbar treningshverdag med kunstgress under føttene.

Kjærligheten til klubben og lokalmiljøet står sterkest i ryggmargen til Hilde. Noe som kommer godt frem når hun leser helgens kampresultater til morgenkaffen på mandag. Hun forbanner seg like mye over Jenter 13’ sitt tap, som eventuelt et av lagene til sønnenes tap. På samme måte er gleden like stor over jentenes seier, så vel som A-lagets seier. For Hilde går klubben foran – og det er «klubben som er sjef». Etter alle disse årene kjenner hun hver krik og krok på Holmen Idrettspark like godt som sin egen hage. Har det vært en spiker som trenger et ekstra hammerslag, er det Hilde som har dukket opp med hammeren og slått den inn selv – på samme måte som når et lag mangler en drakt, så er det Hilde som leverer ut drakten.

Mye mer kunne- og burde vært skrevet om den utrettelige innsatsen – men viktigst av alt er å ydmykt takke henne for all tid, energi, krefter og glede som hun har tilført idrettsforeningen vår. Hun vil for alltid stå igjen som en bauta i vår historie og som et klubbikon. Vi ønsker henne lykke til videre og gleder oss til å treffe henne på kamper til våren. For det vet vi at vi vil gjøre.

Fremover for klubbens del, er vi nå i sluttfasen med å sikre at oppgavene Hilde har hatt blir ivaretatt fra og med 1.januar. Vi vil komme tilbake med mer informasjon når dette er på plass. Inntil videre kan eventuelle spørsmål knyttet til lagsoppfølging og andre praktiske ting rettes til sportssjef Christoffer Brusnes - christoffer@holmenif.no, eller daglig leder Espen Johansen - espen@holmenif.no