Arbeidsuke - verdifull innsikt i klubben fra baksiden

Gjennom inneværende uke har vi hatt besøk av elever fra Landøya ungdomsskole, som har gjennomført sin arbeidsuke i vår klubb. Åpenbar kunnskap om klubben hadde elevene fra før, hovedsakelig som aktive utøvere i fotball og langrenn. Nå ventet det for elevene et innblikk i hva som foregår utenfor feltet i en idrettsklubb.

2022-12-08

Til hverdags er 14-åringene Tone Johanne Haugen, Eva Bakken Ambjørnsen og Caroline Schanke-Jørgensen mest kjent med å bli ledet underveis i egen fotballaktivitet ute på kunstgresset som spillere for neste års J.15-lag. Caroline er også ungdomstrener i vår langrennsgruppe. Denne uken har vi vært heldige å ha trioen i arbeid, hvor de har fått erfare at det ligger mer arbeid bak driften av en idrettsklubb - enn de selve 90 minuttene med treningsaktivitet på feltet.

Oppgavene elevene har gyvet løs på med friskt pågangsmot har blant annet vært administrering av våre kommunikasjonsplattformer, medlemsservice gjennom mail- og telefonadministrering, anleggsarbeid i form av vedlikehold av den vinterdrevne fotballbanen og sortering av klubbens lagerførte materiell. Dessuten har de vært i ilden som trenere ved Holmenakademiet - noe som krever øktplanlegging og tilrettelegging for aktiviteten i forkant. Med andre ord en innholdsrik uke for våre tre arbeidsjern - og det er liten tvil om hva som gav aller mest mersmak.

- Å være med i møtet med Unisport var veldig spennende. Det var gøy å bli presentert for den nye kolleksjonen vår - og få lov til å bidra med tanker om logoplassering og hva slags artikler klubben burde tilby i vår kolleksjon. Også fikk vi bestemme hvordan trenerskjortene til barnefotballen skulle få se ut, oppsummerer de engasjerte jentene.

Klubben synes det er viktig å være tilgjengelig for de lokale skolene når det kommer til utplasseringsperioder, slik som eksempelvis arbeidsuken på ungdomstrinnet. Det er for klubben spennende å gi engasjert ungdom et innblikk i hva som skjer i kulissene, knyttet til tilrettelegging av idrettsaktivitet for barn og unge. Dessuten er vi opptatt av at utplasseringen skal gi elevene trivesels- og mestringsopplevelser lik de vi hele tiden jakter på feltet.

- Det var mye morsommere å jobbe her, enn vi først fryktet. På vei hit første dagen angret vi litt for at vi spurte om vi kunne være her. Sikkert litt i frykt for at vi bare skulle få kjedelige oppgaver. Vi har hatt det veldig bra, avslutter trioen samstemt.