Marcus Mehnert: - Synd på de som ikke får lov

Det nærmer seg 15 måneder uten normal treningsaktivitet for våre unge - men likevel for gamle gutter og jenter. De fleste av klubbens seniorspillere er i starten av 20-årene.

2021-05-31
Espen Johansen

For ett år siden måtte alle – unge som gamle avstå fra normal aktivitet, da omfanget av tiden vi hadde beveget oss inn i var av den uvisse karakteren. Nå er kunnskapen større – og vi kan med stor sikkerhet si at fotball for de over 20 år ikke vil påvirke smittesituasjonen. Dette vet vi, fotballforbundet, mediene, toppklubbene og Ranheim sin angriper Marcus Mehnert.

Mediene har den siste tiden omtalt hvordan unge kvinner og menn i godt over ett år er fratatt en dokumentert ufarlig aktivitet, men også en viktig en sosial arena. Toppfotballklubbene viser nå også sin støtte til sine kollegaer i seniorfotballen i Norge.

I søndagens Obos-liga oppgjør mellom Strømmen og Ranheim markerte klubbene sin støtte ved at spillerne var ikledd et knippe drakter fra breddefotballen da de entret banen før avspark. Deriblant 23 år gamle Marcus Mehnert. For anledningen valgte han å vise sin støtte til venner i Askerfotballen– gjennom å bære vår drakt. En drakt med samme logo som Marcus 12 år tidligere spilte med da han var i en tidlig fase av sitt spillerutviklingsløp.

- Jeg synes oppriktig synd på de tusentalls spillere som ikke får bedrevet idretten sin på skikkelig vis. Eksempelvis har jeg mange venner som spiller i Holmen – og bare tanken på at de ikke har spilt en tellende kamp siden oktober 2019 gjør bare vondt. Hva ønsker man at de skal bruke fritiden sin på?, spør Marcus retorisk.

Marcus Mehnert - Sandar Cup 2009Marcus t.v. bærer det synlige beviset på seieren i Sandar Cup 2009 sammen med tidligere lagkompis Linus Rosdahl.

Den rørende gesten fra Marcus er et av mange bevis på at når det kommer til utøvelse av idretten så skal det ikke gjøres forskjell på hvem som skal få lov til å utøve den. Marcus er oppvokst på Hvalstad, og vet godt at for de aller fleste av spillerne på toppnivå er det hjemme i trygge omgivelser i en breddeklubb det hele starter.

- Det er heller ikke slik at alle som spiller på lavere nivåer pr. i dag ikke har fotballambisjoner for fremtiden. Det er synd at de blir behandlet som at de er mindre verdt enn andre – og jeg opplever at vi løper en stor risiko ved at mange unge spillere i Norge i dag, potensielt trekkes i retning av andre interesser som ikke er i nærheten av like helsefremmende som fotballaktiviteten, forteller en brennende engasjert Marcus.

Vi er stolte av å ha bidratt til Marcus sin utvikling, som før årets overgang til Ranheim kan vise til flere Eliteseriekamper hos både Stabæk og Brann. Vi håper å kunne utvikle flere spillere til toppfotballen i fremtiden. For å kunne gjøre det – er vi avhengige av at våre beste menn og kvinner får lov til å spille fotball med de forutsetningene spillet fordrer. Og det er ikke konstant 1 meters avstand!

Vi takker Ranheim, de øvrige toppklubbene og ikke minst Marcus for det engasjementet de viser for bredden. Det varmer i en vanskelig tid for tusenvis av fotballglade unge voksne.

#HeleBreddenNå