Hvorfor Holmen har valgt å ikke delta i klubbsamarbeidet i Asker

Som sikkert mange har fått med seg, har flere klubber i Asker kommune gått sammen om et klubbsamarbeid. Holmen IF Fotball har valgt å stå utenfor dette samarbeidet, og vi ønsker å forklare hvorfor vi har inntatt dette standpunktet.

2018-06-06

Ideen om et klubbsamarbeid er god. Samarbeidsmodellen som vi har blitt presentert for har mange gode intensjoner og fagre ord om styrking av både breddefotballen og elitefotballen i kommunen. Innledningsvis i samarbeidsmodellen gis det også inntrykk av at modellen omfatter både gutter/herrer og jenter/kvinner. I Holmen ønsker vi å gi tilbud til alle uavhengig av ambisjoner og uavhengig av kjønn. Så hvorfor ønsker vi likevel ikke å delta i dette samarbeidsprosjektet?

Prosessen
Til tross for at Holmen sportslig og administrativt har vært blant de ledende klubbene i Asker og Bærum de siste 5 årene, har vi ikke på noe tidspunkt vært involvert i prosessen rundt en samarbeidsmodell i askerfotballen. Initiativtakerne til samarbeidsmodellen har presentert en ferdig tenkt og utarbeidet modell for oss uten at vi har vært involvert i diskusjonene rundt samarbeidet eller selve samarbeidsmodellen. Våre relativt omfattende skriftlige tilbakemeldinger har heller ikke blitt tatt hensyn til. Det er dessverre et dårlig utgangspunkt for et samarbeid.

Jentesatsingen
Innledningsvis i samarbeidsmodellen er jentefotballen viet litt oppmerksomhet, og det er tilsynelatende et ønske om en økt satsing på jentefotball. Beklageligvis er det lite konkret i selve samarbeidsmodellen om tiltak for å bedre tilbudet i jentefotballen i kommunen. Holmen ønsker å være en klubb hvor jenter og gutter skal få et likeverdig tilbud. At jentesatsingen ikke er viet større oppmerksomhet i samarbeidet synes vi er synd.

Elitesatsingen
Selv om det står skrevet mye fint om satsing på bredde, jenter og barn innledningsvis i samarbeidsmodellen, kommer det tydelig fram etter hvert at det er elitesatsingen for gutt/herre som er drivkraften i modellen. Modellen legger opp til at de 18-20 mest «ivrige» spillerne i hvert årskull i de samarbeidende klubbene skal plukkes ut av en samarbeidskoordinator i samarbeid med klubbenes trenere. Fra G14 (til G19) skal disse melde overgang og inngå i såkalte «ivriglag» i Asker Fotball.

Det er ingen tvil om at Asker Fotball er storebror i Asker kommune. Samtidig er det flere grunner til at vi mener den fremlagte samarbeidsmodellen hvor talentene tidlig skal sluses inn til Asker Fotball for å bidra til en topp 20-klubb i Norge, ikke er optimal. Verken for oss i Holmen eller for askerfotballen som helhet.

Fra og med 2012 har det skjedd mye i Holmen. Oppstart av Holmenakademiet har ført til at de ivrigste spillerne fra 7-12 år i Holmen og nærliggende klubber har fått et ekstra kvalitetsmessig godt tilbud som man tidligere manglet. Samtidig med opprettelsen av Holmenakademiet ble det satt i gang rekruttering av gode, eksterne trenere. En samarbeidsavtale med vår nærmeste toppklubb som Holmen fikk lite eller ingenting igjen for, ble avsluttet. Finansiering og bygging av kunstgressbane nr. 2 ble startet og ferdigstilt. Spillere som tidligere ikke fikk et godt nok tilbud i klubben, ble værende. Samtidig tok spillere fra andre klubber kontakt fordi de så Holmen hadde et godt sportslig tilbud. Det finnes også eksempler hvor overivrige trenere i Holmen har forsøkt å rekruttere spillere fra andre klubber, mens vi nå har tydelige retningslinjer på at ekstern spillerlogistikk skal være klubbstyrt. Men det er ingen hemmelighet at vi i likhet med Asker Fotball ønsker å tilby et utviklingsmiljø for spillere fra andre klubber som trenger større utfordringer enn deres egen klubb kan gi ved et gitt tidspunkt.

Resultatet av at vi i Asker de siste 5-6 årene har hatt (minst) to klubber med gode utviklingsmiljøer i de fleste aldersgrupper, er at flere spillere har fått muligheten til å trene og spille sammen med jevngode spillere. Vi frykter at samarbeidsmodellen ville redusert antall gode utviklingsmiljøer til ett (Asker Fotball), og at Holmen som en utviklingsklubb ville mistet både spillere og trenerkrefter dersom vi hadde blitt en del av denne modellen.

Nåløyet for å komme med på et satsningslag hvis Holmen hadde signert den fremlagte samarbeidsavtalen, ville vært vesentlig trangere enn i dag. Det betyr trolig at færre spillere i Asker kommune ville fått et satsningstilbud slik de nå får enten i Asker Fotball eller i Holmen. I tillegg til å ramme oss som klubb, ville det også rammet de spillerne som ville fått et dårligere tilbud. Holmen ønsker imidlertid fortsatt å være en utviklingsklubb for ambisiøse spillere, og har derfor valgt å stå utenfor samarbeidsmodellen i askerfotballen.

Til tross for at Holmen av grunnene som er nevnt over har valgt å stå utenfor klubbsamarbeidet i askerfotballen, er vi likevel positive til samarbeid ved en senere anledning og under riktige forutsetninger. Vi tror også at om man virkelig ønsker en toppklubb på seniornivå i Asker, bør man vurdere å danne en uavhengig overbyggingsklubb som kan representere hele kommunen uavhengig av nåværende klubbtilhørighet. Det kunne vært spennende!